(25.02.2016 15:39:45, x)
Nesmysl, na chvostě jsou soukromé vysoké školy a ty nejhorší veřejné v zásadě jednolitá kupa výkalů. Důvody, proč soukromé prodejny diplomů mohou být nanejvýš srovnatelné se špatnými veřejnými vysokými školami, jsou celkem jasné na pochopení:
1. Školné. To na jedné straně spolehlivě odradí všechny schopné uchazeče, na straně straně druhé "studující" retardy staví to dole "platících zákazníků", kteří prostě "mají nárok". Tím vzniká několikanásobný tlak na co nejsnazší, tedy nekvalitní, studium. Na veřejných školách je tento tlak nižší.
2. Většina veřejných ekonomických fakult je součástí jiných vysokých škol, takže podléhají tlaku na kvalitu najmě vědecké produkce z ostatních fakult. U soukromých škol toto chybí.
3. Tlak na maximalizaci zisku. Zatímco veřejná vysoká škola musí ufinancovat jen sama sebe a svůj výzkum, soukromé školy pro zisk (tedy u nás všechny) musí vygenerovat zisk (byť je např. z o.p.s. vyváděn na hraně legality). To vede k tlaku na maximální snižování nákladů, tedy co nejméně skutečných odborníků - viz nedávný případ UJAK, kdy škola dlouhodobě ignorovala připomínky Akreditační komise a k jednádí se rozhoupala až po odnění akreditace. K jednání patologickému, totiž k PR kampani. A **** na MŠMT podlehla (nebo byla koupena).
4. Struktura studentů. To se trochu kryje s (1), ale pro jistotu explicitně: Díky školnému si racionální kvalitní uchazeč volí kvalitní veřejnou vysokou školu. Lepší vzdělání a nižší náklady (ušlá příležitost + životní náklady) jsou velmi dobrý důvod. Nekvalitní uchazeč se na VŠE/IES nedostane, proto bude hledat alternativy. A je zde spousta dalších "ekononěco" oborů odstupňovaných v kvalitě od víceméně ucházejících (bez bližší specifikace např. některé ekonomické obory na technikách) až po vyloženě odpadní (např. nejrůznější ekonomické a podnikatelské fakulty na hrázích rybníka v nějakém Psinkově pod Červinkou). Ani zde se nemusí na všechny dostat a teprve to jsou vody, ve kterých loví soukromé školy. Dříve ještě bylo možné lovit ve velkém úředníky potřebující pro forma VŠ, ale dnes to již není možné, protože takoví prakticky došli. Jen podotýkám, že toto je třeba chápat ve statistickém slova smyslu, tedy řeč je o trendech - i když se mohou vyskytnou ojedinělé výjimky, nejsou dost silné jako protipříklad. Tedy tímto vývojem se na soukromých školách hromadí podřadní studenti - a jak praví klasik, z ho|/na bič neupleteš.
reagovat zde