
Studuji bakalářské studium na VŠEM již čtvrtým rokem a přesto, že jsem neudělala státnice na první pokus mohu říct, že jsem se studiem spokojena.
Studium jsem zahájila hned po maturitě na gymnáziu a zpočátku jsem měla problém zorientovat se v systému školy. Za čtyři roky mého studia se systém přizpůsobení nových studentů velmi posunul a spousta lidí z vyšších ročníků je k dispozici mladším studentům. Velmi pozitivně se k problému postavilo studijní oddělení a pořádá akce pro zahájení studia, kde podrobně vysvětluje kroky pro snadnější adaptaci studentů na vysokoškolský systém.
Zpočátku jsem žila v tom, že je systém na všech školách stejný – dva semestry, zkouškové období. Později jsem ale zjistila, že na naší škole je systém velmi odlišný od ostatních a pro mě, subjektivně, mnohem lepší. Máme tři trimestry a zkouškové období, které trvá dle platební úrovně školného od 10 do 12 měsíců. Předměty nejsou voleny, jsou vázány na specializaci studenta, předmět však může ukončit kdykoli během roku po ukončení výuky.
Volitelným předmětům se ve škole říká „praktické aplikace“, – to proto, že jsou vždy přednášeny odborníky s praxe. Předměty jsou voleny začátkem každého trimestru a jsou složeny převážně z pěti až šesti výukových soustředění po třech hodinách. Toto není pravidlem, každý vyučující si určuje délku výuky sám. Praktické aplikace se ukončují v určeném termínu, který je třeba splnit, přítomnost studenta je povinná. PA jsou ohodnoceny kredity po splnění daného výstupu, které musí každý student splnit do konce studia.
Další „strašák“ studentů je psaní odborných prací. U psaní prací je nejdůležitější začít – když to budete pořád odkládat, nikdy práci nedokončíte. Z osobní zkušenosti doporučuji kontaktovat lektora z dané oblasti, o které se chystáte psát, pomůže a poradí. Alespoň jeden písemný výstup je nutné během studia obhájit před komisí, která je složena vzhledem k problematice. Studenti bývají nervózní, ale je to dobrá zkušenost a jak se říká „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“ - je to celé příprava na obhajobu závěrečné práce.
A ten důvod, proč na škole studuji a ten nejdůležitější, je praxe. Vzhledem k tomu, že se výuka koná dvakrát až třikrát týdně, je možné při studiu pracovat. První rok studia jsem pracovala v kavárně, pořád jsem čekala, až přijde zkouškové a budu pod tlakem, ale zvládala jsem to s čistou hlavou, hlavně díky pružnému zkouškovému období.
Ve druhém ročníku jsem nastoupila do korporace jako Trainee na částečný úvazek, kde mi byla zadávána témata k písemným pracím, umožňováno poskytovat rozhovory a výzkumy pro písemné práce. PA jsem si volila převážně o víkendu nebo podle mích individuálních možností a preferencí. Vzhledem k tomu, že škola výuku rozděluje do prezenční a online výuky, je možné si přednášku zapnout v počítači a třeba pracovat. Škola mi tedy i přes mou zvolenou prezenční výuku dovolila studovat a pracovat zároveň. Získané zkušenosti z teorie jsem následně mohla využít v praxi.
Nyní pracuji třetím rokem ve firmě, dodělávám bakalářské studium a chystám se na magisterské.
Myslím, že už se v systému školy slušně orientuji, proto mě v případě jakýchkoli dotazů neváhejte kontaktovat.
Hezký den.
Markéta
Email: nekolnakgmailcom