Narodili se do světa rychlých technologií, jsou citliví na společenská témata a jejich přesvědčení se odráží i na kariérních požadavcích. Generace Z, do které spadají lidé narození mezi lety 1997 a 2012, touží po nezávislosti a dokonalé rovnováze mezi pracovním a soukromým životem. Doba ale pokročila a řada zaměstnavatelů v Česku začíná být v tomto ohledu čím dál vstřícnější.
Trendy v oblasti pracovního trhu se s nově přicházející generací mění. Zástupci takzvané Generace Z mají o zaměstnání jasnou představu – cení si svůj čas a chtějí pracovat efektivně. Flexibilita i nezávislý časový rozvrh jsou pro ně jedněmi z nejdůležitějších aspektů při výběru zaměstnání. Osmihodinové pracovní dny, které jsou pro velkou část populace normou, mladší lidi nelákají. A to může představovat výzvu pro zaměstnavatele.
Podle loňského průzkumu personální společnosti Předvýběr.cz už se životní styl zástupců Generace Z promítl do statistik pracovní morálky Čechů. Zatímco celá populace tráví prací ve firmě průměrně 31,5 hodiny týdně, u mladých lidí jde pouze o 22,5 hodiny. „Zejména u mladých lidí, kteří jsou buď absolventi nebo mají pár let po škole, registrujeme v posledních dvou letech zvýšený zájem o zkrácené pracovní úvazky. Generace Z ráda kombinuje zaměstnání podle vlastních preferencí, zároveň se jedná o částečný dozvuk koronavirové pandemie, kdy po nich byla vyšší poptávka,“ popisuje Jan Štacha, zakladatel účetního softwaru Evala.
Důležité jsou hodnoty i motivace
Ideální představy Generace Z nesplňuje ani docházení na pracoviště. Více než polovina mladých před ní upřednostňuje home office. Ten však není trendem jen u zástupců této generace. Kvůli koronavirové pandemii se práce z domova dočkala rozmachu a proměnila se v oblíbený benefit. Momentálně ji využívá téměř čtvrtina všech zaměstnanců. Mladí zkrátka touží po dokonalé rovnováze pracovního a osobního života. Oproti starším generacím věnují více času mimopracovním činnostem, více cestují a vzdělávají se. Zároveň vnímají technologie a internet jako nezbytnou součást světa, do kterého se narodili.
„Mladí lidé jsou velmi ovlivnění médii a sociálními sítěmi. Často mají pocit marnosti a nedostatku cíle. Ale ten je možné snadno naplnit jednoduše tím, že jim dáváme úkoly a nabízíme střednědobé cíle, za kterými mohou jít,“ uvádí sociolog Vojtěch Bednář. Podle něj jsou mladí lidé pracovití, ale často taky nejistí. „Z mého pohledu potřebují jisté a systematické vedení, směřování. Potřebují vědět, co se od nich očekává a potřebují při své práci vidět také jasnou a srozumitelnou odměnu a motivaci,“ popisuje sociolog.
Generace Z jde naproti společenským tématům, šíří povědomí o mentálním zdraví, a od ostatních se odlišuje mimo jiné i sociálním aktivismem a jasnými hodnotami. Ochrana životního prostředí, diverzita nebo inkluze jsou aspekty, které zohledňuje při výběru oblečení, potravin, povolání i zaměstnavatele. „Devadesát procent zástupců Generace Z změnilo své každodenní návyky, aby byly více udržitelné. Dle dostupných dat jsou pro ně lákavější firmy a značky, které se aktivně zasazují za řešení sociálních problémů a za udržitelné produkty jsou ochotni zaplatit více," vysvětluje Karel Kotoun ze společnosti Accenture ČR, která poskytuje odborné služby a řešení v oblasti podnikových strategií.
Flexibilní práce v každém oboru
Flexibilitu požadují i u tradičních kancelářských povolání, jako je například účetnictví. Tento obor nyní mladé příliš neláká, možnost flexibilní pracovní doby a práce odkudkoliv by zájem o obor zvýšila. Cestou, jak se vyhnout zažité pracovní morálce a upravit si pracovní den podle svého, je pro mladé lidi podnikání nebo práce na živnost. „Pokud překonají počáteční překážky při vstupu na trh, a hlavně svůj vlastní strach, odměnou jim může být celá škála benefitů, například konec práce na píchačky,” říká Štacha.
Práci jim totiž mohou výrazně usnadnit tzv. cloudová řešení, která umožňují práci vzdáleně, a to z jakéhokoliv počítače s připojením k internetu. Díky těmto službám a současné legislativě, která již umožňuje práci pouze s digitálními doklady tak účetní na volné noze nepotřebují nic než počítač s kvalitním připojením.„Od začátku by měli myslet na work-life balance, nesnažit se všem vyjít za každou cenu vstříc a chránit si svůj volný čas. Nebát se nacenit svou práci důstojně. Kvalitních účetních moc není a ve skutečnosti jich ubývá,“ uzavírá Štacha.
Email: chramostalesenskycz
Generace Z mění českou pracovní morálku.Mladí lidé očekávají flexibilitu a práci z domova
Kategorie: Zajímavosti
21.02.2024 09:28:09, Tomáš Chramosta, zhlédnuto: 888x, reakcí celkem: 0Reagovat na příspěvek
Podobné příspěvky:
- Postoj k práci z domova se radikalizuje. - Zajímavosti
- On-line veletrh přiblíží absolventům pracovní příležitosti - Konající se akce
- Kultovní magazín studentů ČZU v Praze - iZUN.eu - mění po čtyřech letech šéfredaktora - Česká zemědělská univerzita v Praze
- NEWTON College během pandemie posílila a mění se na NEWTON University - NEWTON University
- NEWTON College během pandemie posílila a mění se na NEWTON University - NEWTON University
- Výstava studentských prací ve Vaňkovce - Mendelova univerzita v Brně
- Výstava studentských prací LANDART 2010 - Mendelova univerzita v Brně
- Překlady diplomových nebo bakalářských prací - Sponzorované
Administrace příspěvku
Obnovením se příspěvek posune na první pozici v seznamu příspěvků. Platnost zobrazení se nastaví od nového data obnovení.
Odstraněním dojde k nevratnému vymazání příspěvku včetně všech jeho reakcí z naší databáze.
Pravidla vložení
- Vložením článku (příspěvku) souhlasíš s jeho zveřejněním na webu Vejska.cz.
- Pokud není zadáno heslo nebude v budoucnu možné článek upravit, obnovit nebo odstranit.
- Při zapomenutí hesla správce doručí žadateli heslo nové pokud žádost byla zaslána z emailu uvedeného u daného článku.
- Je na vkladateli, aby si před vložením zkontroloval správnost uvedených údajů (přes Zobrazit náhled).
- Je zakázáno používat cizí zdroje bez jejich uvedení.
- Je zakázáno používat vulgární slova.
Pravidla zobrazení
- Článek musí být schválen.
- Za obsah článku odpovídá jeho autor.
- Obsah článku musí být vysokoškolské tématiky.
- Vložení PR článku (kategorie Sponzorované) podléhá platnému ceníku.
- Komentáře k článku (pokud jsou povoleny) se zobrazí ihned po jejich vložení.
Pravidla provize
- Nárok na provizi vzniká dnem zveřejnění článku na webu Vejska.cz.
- Provize bude uznána pouze u článků, které jsou vlastním dílem jejich autorů.
- Provize bude připsána na uvedený účet (za splnění bodu 1) do 14 dní.
- Provizi lze nárokovat pouze u článku, u kterého bylo uvedeno číslo účtu.
- Výše provize je 100 Kč za každý schválený článek.
- Minimální vyplácená částka provize je 100 Kč.
- Provizi nelze kombinovat s běžícími soutěžemi.
- Tato akce je platná do odvolání.
Poslední aktualizace údajů na stránce: 06.10.2024 21:03:34.