(15.12.2015 10:09:59, xyz)
Ahoj,
jsem student 3. ročníku obecné matematiky na MFF UK a pravděpodobně zamířím na navazující magisterský obor Finanční a pojistná metematika. Uvedu zde moje prozatimní poznatky. Víceméně vše, co bylo uvedeno výše je pravda, jen s některými tvrzeními moc nesouhlasím:
1) Obtížnost Obecné vs. Finanční matematiky
Moc nemůžu souhlasit s tím, že matematika na těchto oborech je podobně náročná. Sice jsem neabsolvoval žádný předmět z Finanční matematiky, ale znám několik lidí, kteří na Obecné matematice vyhodili hned v prvním ročníku, přešli na Finanční matematiku a jsou tam v pohodě. Získal jsem z toho takový pocit, že na Finanční matematice je to spíše prakticky orientované (tzn. počítaní příkladů a teorie už se moc neřeší), což je na Obecné matematice úplně naopak. Sice na cvičeních třeba počítáme podobné příklady, ale po teoretické stránce jsou Obecní matematice dál. Toto se projeví při studiu navazujících magisterských oborů.
2) Přechod z Finanční matematiky na navazující magisterský obor
Zde je potřeba rozlišit několik věcí. Sice předměty na navazujícím magisterském oboru nemají žádné prerekvizity (tj. předměty které musíš splnit předtím než si zapíšeš tyto předměty) z bakalářského studia Obecné matematiky (pokud vím, tak to ani kvůli nějakému nařízení není možné), ale předpokládá se, že to ti studenti už umí. Existuje jakýsi doporučený nultý ročník pro studenty, kteří neabsolvovali Obecnou matematiku, tam si právě doplní ty potřebné znalosti (http://pmse.karlin.mff.cuni.cz/files/pripravny_rocnik_pmse.pdf). Teoreticky bys po přijetí mohl studovat rovnou jako ostatní, ale vůbec by ses v těch předmětech nechytal, protože nemáš ty základy, proto je asi lepší absolvovat ten přípravný ročník. Nevím, jak je tento přechod těžký, znám lidi, kteří to docela v pohodě zvládli, ale i takové, kteří to vůbec nezvládli. Každopádně je potřeba počítat s tím, že je docela riziko prodlužování studia (právě kvůli tomu nultému ročníku).