
Kvalita výuky: vedou spíše soukromé
Když byste mezi sebou porovnali lektory na soukromých a veřejných školách, dost často byste narazili na to, že se jména duplikují. Velká spousta profesorů totiž učí jak na školách veřejných, tak na školách soukromých současně. A většinou se shodují na jedné věci: zatímco veřejné školy bývají spíše teoretické, na soukromých se klade větší důraz na praxi.
Například soukromá Vysoká škola obchodní v Praze je pověstná skvělým uplatněním svých absolventů, které přesahuje 90 % do roka po ukončení studia. Ruku na srdce – moc veřejných škol se podobným číslem pochlubit nemůže.
Vysoké uplatnění studentů soukromých VŠ je dáno tím, že studenti při studiu častěji chodí na praktické stáže a navíc je často vyučují přímo lidé z oboru (a nikoliv celoživotní teoretici). Nutnost platit si studium navíc spoustu lidí motivuje k tomu, aby během studia pracovali. Proto snáze získávají pracovní návyky – a také praxi.
Není od věci zdůraznit ani to, že soukromých škol je v Česku 44 – a v tvrdém konkurenčním prostředí bojují o přežití. Proto svou výuku mnohem lépe přizpůsobují aktuálním trendům a vývoji pracovního trhu, než poněkud zkostnatělé školy veřejné.
Obtížnost: záleží na škole
Ve společnosti mnohdy panuje názor, že soukromé školy jsou jednodušší, než veřejné. Ani to však není úplně pravda. „Do prvního semestru sice přijmou skoro všechny, ale ne všichni poté projdou dál. Když jsem nastupovala na soukromou školu, bylo nás ve skupině 70. Na konci druháku nás zůstalo 25,“ potvrzuje svou zkušeností studentka Viktorie Řánková ve výzkumu, který uspořádala munimedia.cz.
Je přitom paradoxní, že právě ty nejtěžší soukromé školy mívají na internetových diskuzích v Česku pošramocenou pověst, kterou z velké části vytvářejí zhrzení vyhození studenti. Při hledání informací si na to dejte pozor.
Verdikt? Kvalita vysokých škol se liší i mezi fakultami v rámci jedné univerzity, často dokonce mezi jednotlivými obory. Nelze s jistotou říci, že soukromé školy jsou lepší nebo horší, než veřejné. Jejich největším problémem je pošramocená pověst – ale do kvality vzdělání (většinou) nijak nezaostávají.